Godziny otwarcia Poniedziałek-Piątek 9:00-16:00
ZALOGUJ SIĘ
Poślizg w samochodzie – wszystko co powinieneś wiedzieć

Poślizg w samochodzie – wszystko co powinieneś wiedzieć

2019-06-18

Zimowa i jesienna aura sprzyja powstawaniu niebezpiecznych sytuacji na drogach. Mokra, oblodzona nawierzchnia, niejednokrotnie pokryta błotem pośniegowym, zdecydowanie zwiększa ryzyko poślizgu – podczas jazdy na wprost, a zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów. Jak kierowca powinien się zachować, jeśli znajdzie się w takiej sytuacji? Jak opanować poślizg?

Rodzaje poślizgów

Poślizgiem pojazdu mamy do czynienia, jeśli jedna lub więcej opon traci przyczepność do nawierzchni drogi. O poślizg nietrudno przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych i przy gorszym stanie technicznym pojazdu. Łatwo można w niego wpaść, jeśli kierowca nie dostosuje prędkości jazdy do warunków na drodze, albo porusza się samochodem na letnich lub tzw. łysych oponach, których bieżnik jest zużyty w wysokim stopniu.

Wyróżnić można generalnie dwa rodzaje poślizgów:

  • kontrolowany – celowe i świadome pokonanie poślizgu po to, aby szybciej pokonać zakręt lub nauczyć się opanowania poślizgu;
  • niekontrolowany – samochód wpada w poślizg podczas normalnej jazdy po śliskim terenie.

Według innej klasyfikacji, w oparciu o zachowanie auta, można mówić o poślizgach podsterownych i nadsterownych.

Czym różni się poślizg podsterowny od nadsterownego?

Otóż, nadsterowność oznacza większą przyczepność przedniej osi w danej chwili, a poślizg zaczyna się od tylnej. Jeśli kierowca nie wykona właściwego ruchu kierownicą i nie uda mu się wyjść z poślizgu nadsterownego, samochód może zostać obrócony o 180 stopni lub ustawiony bokiem do drogi. Z kolei podsterowność, różni się tym od nadsterowności, że w poślizg w pierwszej kolejności wpada oś przednia, co powoduje wyprostowanie toru jazdy, ale kierowca nie ma kontroli nad pojazdem. Jak przeprowadzić wychodzenie z poślizgu podsterownego i nadsterownego?

Jeśli kierowca czuje, że w poślizg wpadła tylna oś pojazdu, powinien natychmiast skontrować obracając kierownicę w tym samym kierunku. W praktyce, wychodzenie z poślizgu nadsterownego polega na kręceniu kierownicą w lewo, jeśli tył samochodu ucieka w lewo i na odwrót – w prawo, jeśli tylna oś ucieka w prawo.

Wychodzenie z poślizgu podsterownego  polega na puszczeniu gazu i delikatnym naciśnięciu hamulca, co pozwoli na przesunięcie środka ciężkości samochodu do przodu, dzięki czemu przednia oś odzyskuje przyczepność do drogi, ale to trochę trwa.

Poślizg w samochodzie z przednim napędem

W zależności od tego, jaki napęd mamy w swoim samochodzie, możemy być bardziej narażeni na poślizg podsterowny lub nadsterowny. Na pierwszy rodzaj poślizgu bardziej narażone są auta z przednim napędem, a na drugi – samochody z tylnym napędem. Wychodzenie z poślizgu w samochodzie z przednim napędem będzie polegało na umiejętnym skręcaniu kierownicą w kierunku, w którym ślizga się tył samochodu. Przednie koła są w stanie zapobiec wypadkowi w takiej sytuacji, ale wychodzenie z poślizgu w samochodzie z napędem na przednią oś wymaga doświadczenia i opanowania.

Poślizg w samochodzie z tylnym napędem

Z kolei wychodzenie z poślizgu w samochodzie z tylnym napędem wygląda w tożsamy sposób, jak w przypadku radzenia sobie z poślizgiem nadsterownym. Kierowca powinien odruchowo puścić pedał gazu i delikatnie naciskać na pedał hamulca, aby nie doszło do odwrócenia samochodu na śliskiej nawierzchni. Wychodzenie z poślizgu w samochodzie z napędem na tylną oś wymusza na kierowcy pozostawienie swobodnie kierownicy, bowiem ruch nią nie wywoła żadnych pozytywnych skutków.

Zasada wychodzenia z poślizgu 4×4

Napęd 4×4, czyli na obie osie, przednią i tylną powoduje, że teoretycznie samochód nie powinien stracić swojej sterowności i wpaść w poślizg. Jeśli jednak tak się zdarzy, to wychodzenie z poślizgu 4×4 wymaga natychmiastowej, prawidłowej oceny sytuacji, w której znalazło się auto. Jeśli już dojdzie do poślizgu w samochodach z napędem 4×4 najczęściej jest to poślizg nadsterowny, w trakcie którego należy nacisnąć delikatnie hamulec, aby ustabilizować tor jazdy. Sposób wychodzenia z poślizgu podsterownego w samochodzie tego typu wymaga wyprostowania kół i hamowania.

Podsumowanie

Nawet jeśli kierowca doskonale zna teorię i pamięta zasady wychodzenia z poślizgu, to ważna jest praktyczna nauka takich umiejętności. W tym celu można zapisać się na specjalistyczne kursy i szkolenia. Kurs wychodzenia z poślizgu organizuje m.in. firma Szkoła Jazdy Subaru. Każdy indywidualny kierowca czy też kierowcy z danej firmy, mogą wziąć udział w takim kursie. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji na drodze, będą mieli większe szanse na opanowanie pojazdu i uniknięcie wypadku.

GRUPA SJS S.A REALIZUJE PROJEKTY:

SJS szkolenia
Driving Experience
Driving Academy
Prezenty
Newsletter
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje
zapisz się do bezpłatnego newslettera.