Godziny otwarcia Poniedziałek-Piątek 9:00-16:00
ZALOGUJ SIĘ
Kontrolowany poślizg – czym jest i jak go opanować?

Kontrolowany poślizg – czym jest i jak go opanować?

2019-09-20

Przy niekorzystnych warunkach drogowych na mokrej, zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni można wpaść w poślizg. Jeśli jednak jest to poślizg kontrolowany, kierowca będzie wiedział, jak wyprowadzić z niego swój pojazd.

Pojęcie poślizgu kontrolowanego

Poślizg kontrolowany ma miejsce wówczas, gdy kierowca świadomie go wywołuje, albo pomimo wpadnięcia w poślizg jest w stanie opanować sytuację i „trafić autem w drogę”,  czyli wrócić na zaplanowany tor jazdy. W odróżnieniu od niekontrolowanego poślizgu kierowca da sobie radę z wyprowadzeniem samochodu lub motocykla z poślizgu i będzie mógł kontynuować jazdę. 

Jak opanować poślizg?

Każdy kierowca może nieświadomie wprowadzić samochód lub motocykl w poślizg i nawet doświadczony kierowca może mieć trudności z opanowaniem poślizgu – gdy jest to sytuacja nieplanowana, zaskakująca, to nie mamy zbyt wiele czasu na reakcję. Przede wszystkim należy znać podstawowe zasady zachowania się w momencie, gdy tracimy kontrolę nad pojazdem

Nie możemy wpadać w panikę i na oślep wykonywać manewry na drodze. Wówczas trudno mówić o poślizgu kontrolowanym. Jeśli kierowca wie, co ma zrobić w takiej chwili, będzie mógł uniknąć wypadku. Aby opanować poślizg, należy umiejętnie posługiwać się kierownicą. Warto te umiejętności mieć wyćwiczone, aby poślizg nas nie zaskoczył, a także regularnie trenować w bezpiecznych warunkach ośrodka doskonalenia techniki jazdy.

Poślizg kontrolowany – czy wiesz że…?

Nowoczesne pojazdy wyposażone są w system ESP, wspierający kierowcę w sytuacji, gdy pojawia się poślizg. System ten poprzez szereg czujników wykrywa niebezpieczną sytuację i reaguje na uślizg pojazdu, hamując odpowiednio jedno lub kilka kół, aby pomóc opanować podsterowność lub nadsterowność. 

Spora część kierowców nie wie, jak prawidłowo reagować na poślizg, a duża część nawet mając wiedzę teoretyczną nie zdaje sobie sprawy z popełnianych błędów. Nie kontrolują oni ruchu samochodu w trakcie poślizgu, przez co nie trudno o wypadek. Jazda kontrolowanym poślizgiem wymaga wprawy i doświadczenia. „Stara szkoła” techniki jazdy mówi o tym, że w trakcie poślizgu kategorycznie nie można dotykać pedału hamulca. Nie jest to do końca prawdą (o ile mamy nowoczesny samochód wyposażony w układ ESP kolejnej generacji).

Co kierowca powinien zrobić w trakcie poślizgu nadsterownego?

W przypadku poślizgu nadsterownego, w którym tył pojazdu traci przyczepność, należy natychmiast wykonać kontrę kierownicą, czyli ruch w kierunku ślizgającego się tyłu pojazdu. W przeciwnym wypadku samochód może zacząć obracać się wokół osi pionowej. 

Prawidłowa reakcja przy poślizgu podsterownym

Kierowca wpadający w poślizg podsterowny, w którym oś przednia zaczyna się ślizgać w pierwszej kolejności, powinien puścić pedał gazu i lekko odprostować kierownicę, aby zwiększyć przyczepność przednich kół skrętnych. Można także delikatnie nacisnąć hamulec, co pozwoli na dociążenie przodu auta i odzyskanie przyczepności przedniej osi. Należy to jednak robić z uwagą, gdyż nieumiejętnie dozując hamulec można pogłębić poślizg podsterowny lub zmienić go na nadsterowny.

Uwaga! Kierowca kontrolujący poślizg podsterowny powinien mieć świadomość tego, że efekt dokonanego manewru opanowania poślizgu będzie widoczny nie od razu, ale po krótkim czasie. Nie należy więc pogłębiać skrętu kierownicą, ponieważ doprowadzi to wyłącznie do zmniejszenia przyczepności kół przednich. 

Wiedza i umiejętności bezcenne do opanowania poślizgu

Kierowca będzie mógł bezbłędnie wyprowadzać swój samochód z poślizgu, jeśli posiądzie właściwą wiedzę dotyczącą opanowania poślizgu nadsterownego i podsterownego. W jaki sposób można wpaść w poślizg i wyprowadzić z niego samochód uczą specjalistyczne szkoły techniki jazdy. Szkoła Jazdy Subaru nauczy uczestników kursów bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach drogowych, a także jak wejść w poślizg w sposób kontrolowany i z niego wyjść bez nieprzyjemnych konsekwencji. Ważne jest odbycie treningu praktycznego, aby nabyć odpowiednie umiejętności i odruchy radzenia sobie z pojazdem w trakcie poślizgu, który może nas zaskoczyć w czasie jazdy zimą, ale nie tylko.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Newsletter
Aby otrzymywać od nas najnowsze informacje
zapisz się do bezpłatnego newslettera.